Развитие самостоятельности музыкального мышления учащихся младших и средних классов специальности «Электронный клавишный синтезатор» в ДМШ и ДШИ

Еркина Мария Юрьевна

Центральная детская школа искусств, г. о. Химки Московской области

Development of Self-Dependent Musical Thinking of Pupils in the Junior and Middle Classes Specializing in Electronic Keyboard Synthesizers at the Children’s Musical Schools and Children’s Schools of Arts

Maria Yu. Yerkina

Central Children’s School of Arts, Khimki, Moscow Region

_______________________

Аннотация. В работе рассматриваются вопросы развития навыков самостоятельного мышления учащихся младших и средних классов в процессе их музыкально-исполнительской деятельности. Анализируя методические и научные материалы по данному вопросу, автор останавливается на чтении с листа, подборе мелодий на слух, транспонировании и элементах импровизации, на развитии музыкальной памяти, которая существенно влияет на качество концертного выступления. Развитие музыкального мышления автор связывает с изучением основ аранжировки, с умением грамотно выстраивать взаимодействие музыкальных средств.

Ключевые слова: электронный клавишный синтезатор, аранжировка, музыкальное мышление, музыкальное образование, детская музыкальная школа, детская школа искусств.

Abstract. In the work the questions of development of skills of independent thinking of pupils of junior and middle classes in the course of their musical and performing activity are considered. Analyzing methodological and scientific materials on this issue, the author dwells on reading from the sheet, selecting melodies by ear, transposing and improvisation elements, on the development of musical memory, which significantly affects the quality of the concert performance.The author associates the development of musical thinking with studying the bases of arrangement, with the ability to competently build interaction of musical means.

Keywords: electronic keyboard synthesizer, arrangement, musical thinking, music education, Children’s Musical Schools, Children’s Schools of Arts.

Музыкально-компьютерные технологии: лаборатория